Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

fredag 28. mai 2010

Sammenligninger

Under innlegget om justeringer , 3 innlegg tilbake, forteller jeg om hvordan jeg skal sammenligne informasjon jeg har om et par snitt i båten for å se om det gir mer forståelse vedrørende utflating.

Jeg har tilgang til informasjon fra 3 kilder om 2 snitt i båten. Et er fra dokumentasjonen hvor bandene er dokumentert sånn som de fremstår etter demontering på funnplassen. Det andre er fra oppmåling i felt - in situ . Det tredje er tverrsnittene på bordene og kjølen - bredder og fellinger - som vi kan pusle sammen til et "riss" , altså at vi legger kjøl og bord inntil hverandre med de vinkler som fellingene indikerer.

Nå kommer bilder som viser resultatene

Papiret viser snitt x064 basert på fellinger i bord/kjøl , bandet er x064


Papiret viser snitt in situ ved x064, bandet er x064


Det mørke er bandet sånn det er dokumentert, det lyse er snitt basert på bredder/fellinger i bord/kjøl. x060 øverst, x064 nederst.


Papiret viser snitt in situ ved x060, bandet er x060.

Konklusjoner: Sammenligningerne mellom band og snitt in situ viser at bandene har krummet seg tilbake etter at de er tatt løs fra bordene, hvor de satt fast med trenagler. Det viser altså at bandene ikke er fullstendig plastisk deformert etter nesten 400 år i bakken. Noe av deformasjonen har vært elastisk og går altså tilbake. Hvor mye av deformasjonen som er plastisk og hvor mye som er elastisk ? Vet ikke....men jeg temmelig sikker på at de ikke får tilbake sin opprinnelige fasong.

Sammenligningerne mellom band og snitt basert på fellinger i bord og kjøl viser, nokså overraskende, at botnen skal være flatere enn hva både bandene og målingene in situ indikerer. Her skjønner jeg ikke helt hva som skjer....titalls ton med masser i flere hundre år burde vel ha gjort båten flatere enn den var ? Muligens er informasjonen fra fellingene feiltolket fordi alt er såpass grovt utført -se bilde under "Refleksjoner" lengre ned.

Innspill fra leserne mottas takknemlig.



Senking av kjøl

For å tilpasse botnen mot bandene vil vi nå senke kjølen på midten. Stevnene ska følge med slik at hele reiset "krummer" seg. Reiset blir da kortere mens bordene har samme lengde. Lengdeoverskuddet som da oppstår vil gjøre at bordene legger seg. I forkant av forandringen har jeg målt opp høyder fra bedding til kjøl , slik at vi skal ha kontroll med hvor meget vi har forandret. Målene skrives på beddingen, rett under stedet hvor målet er tatt.

Kjølen er nå senket sånn at den buer svakt nedover på midten. Bordene har lagt seg en god del - ser ikke verst ut i forhold til bandene.

Samtale med Terje

Med bakgrunn i problemene som har oppstått i modellbygget diskuterer vi hvordan materialene har blir påvirket mens de har ligget nesten 400 år på funnplassen, fra ca 1860 under 2-3 meter muddermasser.
Styrbordsiden har suttit fast i forstevnen, som har lagt seg sammen med bordene, mens babordsidens bord har spriket løse. Det er rimelig å anta at de oppfuktede bordene, under 10-talls tons belastning, ikke er upåvirket. Vi antar at bordene har blitt kantbøyet, hvilket påvirker fasongen i skroget da vi jobber med tolkningen i modellen. Videre diskuterer vi muligheten for at bordleggningsmateriale kan ha blitt krympet/strekket på lengden. Dette fordi vi ser forskjeller i hvordan bordene passer mot forstevn - babordsiden virker lengre enn styrbordsiden.
Kan SB og BB ha blitt påvirket med forskjellige krefter fordi SB har sittet fast i stevnen mens BB har vært løse ?

Prblemene med at båten ser ut til å ikke ha nok legg i forhold til bandene vil vi jobbe videre med ved å senke kjølen på midten. Reiset vil da "krumme" seg - båten blir kortere og botnen vil flate ut.

Samtale med Terje - SLUTT

Justeringer ?

Ifølge bottenbandene, som nå er prøvet etter at 2. omfaret er på plass og 3. er prøvet, skal botnen ha mere legg. Det er imidlertid usikkert fordi bottenbandene høyst sannsynlig er flatet ut. Hvor meget skal jeg prøve å få begrep om gjennom å studere bordenes tverrsnitt ved et par utvalgte band. Jeg vil da ta ut bordbredder og fellinger ved det aktuelle snittet og pusle sammen informasjonen til et tverrsnitt av båten - rettere sagt - Jeg ber Tori gjøre det i datamaskinen . Hun har et program som heter Rhinocerus 4.0 hvor slikt går an å gjøre .
Denne informasjonen vil jeg sammenligne med bandene slik som de ser ut i 3D-printen vi har til modellen og med noen snitt som er tatt ut før båten ble gravet ut. Jeg starter med snitt x060 og x064, som er oppmålt in situ.
Bildet viser band x062, lagt på sin plass

Prøvningen av 3. omfaret bekrefter mistankene som oppstod ved 2. , at forstevnen må stå mere oppreist . Jeg prøver det og da skjer følgende : Da forstevnen blir justert slik at den står mere oppreist passer bordene på styrbordsiden bedre mot stevn. 2. bordgang på babord kan med litt makt presses til å passe innhogget ( virker nå litt lang etter at forstevnen er reist), men legger seg da i framskotten slik at SB og BB får foskjellige vinkler.

Må nok ta en prat med Terje.....