Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

onsdag 7. juli 2010

Båtens bredde

Tanker om hull i bord i forhold til hull i bottenband.

Nå, da 5. bord er på plass og bottenbandene er lagt på de steder der de hører hjemme, viser det seg på noen plasser at hullene i bandene ligger innenfor hullene i bordene. Det vil altså si at båten (modellen) har blitt bredere enn den burde være ifølge bandene, hvis vi går ut fra at bandene ikke har blitt nevneverdig forandret på langs.
Det handler om 2-3 mm som mest, hvilket tilsvarer opp til 1,5 cm i full skala.

Jeg vet ikke helt hva årsaken er, men tror at det kan ha opprinnlese i området hvor kjølbordene ligger an mot kjølen. Jeg har vært oppmerksom på tilpasningen mot kjølfjæra og at hullene mellom bord og kjøl skal stemme. Derimot har jeg ikke vært oppmerksom på hvordan bordets undre kant ligger mot den stående delen av kjølen. Mulig at der skulle vært mer tilpasning slik at kjølbordene kunne kommit en mm lenger inn mot kjølen. Nålene i spikerhullene hadde blitt med på det fordi det er noe mindre enn hullene i kjølen (som er 3D-printet , også hullene er laget i printeren)

Jeg bruker skrutvinger og med litt "vold" presser bordene litt inn mot midten. Det viser seg hjelpe en del, men løser ikke hele problemet.

Snart skal jeg feste bottenbandene, vi får se hvordan det går....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar