Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

tirsdag 21. juni 2011

7. omfar og et problem

Nå har jeg vært en uke på Hadeland igjen. Igår begynte jeg med 7. omfar, men før det sjekket jeg, og justerte, bordvinkler på 5. og 6. bord. Noen steder hadde bordene kommet ut av riktig posisjon, vinkler og posisjoner jeg er helt sikker på at de hadde da jeg forlot båten for en uke siden. Det gjelder spesiellt steder hvor bordene ikke er skoret fra ut- eller innsiden. For å oppnå riktig legg bruker jeg hovedsaklig to metoder: Først vil jeg bruke overskuddet i bordets bredde for å løfte/senke bordet i endene eller på midten og dette er ofte nok ved moderat bøyning/vridning. Så skorer jeg fra ut- eller innsiden, hvis det er nødvendig med mer vrid eller bøy.

Men alltså, det ser ut til at ting skjer etter at jeg har montert et bord og hvor det ikke er spent opp med en skore. Jeg lurer på om det kan ha å gjøre med at vi bruker råe materialer; disse kommer inn i BåtLab'en, blir jobbet med under en dag og deretter montert. Så vil de etterhvert tørke og krympe, selv om vi gjør det vi kan for å bremse/forhindre dette. Hvis da 5. bord driver og blir smalere tenker jeg at det vil få følger for 6. bordgang, som må følge med litt ned og inn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar