Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

søndag 7. august 2011

Ripa ferdig



Da er Barcode 6 ferdig bordet. For en herlig følelse ! Det hele har gått fint, men med utfordringer. Selvfølgelig. Det ene er at vi ikke hadde lange nok bord for å lage ripa med bare en skaring, det måtte bli to. Det er jo ikke så farlig, men når de fleste andre detaljer er så autentisk laget hadde det vært morsomt å få til dette også.

Den store utfordringen med ripa var rett og slett å få bøyd på de fremre bordene. Selv med to skaringer blir de fremre bordene lange. Og nå, når båten er så rund i forskipet må bordene peke langt ut i siden etter at de er festet mot forstevnen, og deretter blir bøyd på langs siden på båten. Problemet er at BåtLab'en rett og slett er et altfor lite verksted for et såpass svær båt som bc6. Løsningen fikk bli at jeg laget en mal av krumningen på 8. bordet, som jeg så brukte for å lage en fikstur på utsiden verkstedet. Jeg laget et prøvebord som jeg bøyde på fiksturen, etter steaming, for å se om alt passet. Det var brukbart, men et par justeringer måtte til. De riktige båtbordene fikk sitte på fiksturen over natta før jeg begynte med tilpasning på båten. Krumningen stemte meget bra, det var nesten bare å løfte bordet på plass.

En forskjell mot tidligere er at ripa ikke har noe innhogg på forstevnen, slik de andre bordene har. All felling skjer på bordet, der det ligger an mot stevnen. Stevnen ved ripa er en påskjøtet del, som høyst sannsynlig kommet på etter at båten ble ombygget og fikk et ekstra bord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar