mandag 12. juli 2010
Bottenbandene på plass
torsdag 8. juli 2010
Publikum strømmer på!
onsdag 7. juli 2010
Båtens bredde
Nå, da 5. bord er på plass og bottenbandene er lagt på de steder der de hører hjemme, viser det seg på noen plasser at hullene i bandene ligger innenfor hullene i bordene. Det vil altså si at båten (modellen) har blitt bredere enn den burde være ifølge bandene, hvis vi går ut fra at bandene ikke har blitt nevneverdig forandret på langs.
Det handler om 2-3 mm som mest, hvilket tilsvarer opp til 1,5 cm i full skala.
Jeg vet ikke helt hva årsaken er, men tror at det kan ha opprinnlese i området hvor kjølbordene ligger an mot kjølen. Jeg har vært oppmerksom på tilpasningen mot kjølfjæra og at hullene mellom bord og kjøl skal stemme. Derimot har jeg ikke vært oppmerksom på hvordan bordets undre kant ligger mot den stående delen av kjølen. Mulig at der skulle vært mer tilpasning slik at kjølbordene kunne kommit en mm lenger inn mot kjølen. Nålene i spikerhullene hadde blitt med på det fordi det er noe mindre enn hullene i kjølen (som er 3D-printet , også hullene er laget i printeren)
Jeg bruker skrutvinger og med litt "vold" presser bordene litt inn mot midten. Det viser seg hjelpe en del, men løser ikke hele problemet.
Snart skal jeg feste bottenbandene, vi får se hvordan det går....
5. omfar
Etter det opphissende 4. omfar , med oppdagelsen av akterspeil, er det tid for å gå videre med 5. omfar.
Jeg begynner på babordsiden.
Bord x045/x092 , babord akter:
To deler som er satt sammen til et bord. Passer godt i hullene mot x095. Litt ødelagt i skaringa, men skaringa er likevel såpass godt dokumentert at jeg skjønner hvordan det skal se ut. Akterenden på bordet fortsetter i den retning som akter4. omfar peker, og bekrefter altså at det skal være akterspeil på båten.
Bord x091 , babord midt:
Ganske fragmentert forover, men litt er bevart slik at det er mulig å se skaringa. I akterenden finnes ikke spor etter skaring, men det lages til å passe mot x092.
Den delen av bordet som ligger mot x093 har god passning i suene, men i området hvor bordet har su mot x094 passer hullene ikke så godt. De ligger noe, ca 1-2 mm, bak hullene i x094.
Jeg er i tvil om dette bordet, som består av flere fragmenter forover, er riktig sammensatt i datamaskinen. Synes det ser ut som at det fremre fragmentet er for mye oppvinklet. Det er jo likevel mulig å trekke/bøye det på plass i sua, men det vil da medføre at det reiser seg akterover. Hvilket jeg tror har skjedd fordi det står mere enn tilsvarende bord på styrbord. Det peker også litt oppover i forhold til x090 (bordet foran).
Jeg tar løs bordet og justerer ned fremre fragmentet . Nå det er gjort synes jeg det ser bedre ut og bordet ligger nå mer likt det på styrbordsiden.
Bord x090 , babord før:
Noe ødelagt forover og er der puslet sammen med x090b. Passer fint i sua og hullbilde mot x093.
Styrbord.
Akter - et bord som er sammensatt av x075 fra bc6 og x008 fra bc12: Passer bra i hullene mot x078. Vinkelen i akter bekrefter tidligere hypotes om akterspeil.
x104 , midt akter:
Et bord hvor kun den nederste delen mot sua til 4. er bevart, men skaring både for- og akterover finnes. Passer i hullene mot 4. Bredden på bordet estimeres, men vil evt bli justert da 6.omfar prøves
Bord x074, midt forover:
Sprekkt i overkant men har spikerhull bevart i et parti i framkant/overkant, hvor det er sannsynlig at original overkant er bevart. Passer med spikerhull i sua mot x077.
Bord x073, styrbord før:
Passer i innhugget i forstevn og har hull mot x076 (som mangler). Venter litt med å feste det, slik at jeg ser hvordan bordet i 6. omfar passer i dette område.
Legger inn noen bilder på hvordan overkanten ser ut da 5. omfar er på plass
mandag 5. juli 2010
tags
torsdag 1. juli 2010
Saging av materiale
I uken som gikk var jeg på saga for å sage krokemner. Tidligere har vi fått saget opp bord og kjøl på et sagbruk i Vestfold, men til våre krokemner valgte vi å bruke Thor Hesleskaug i Spydeberg, som driver sagbruket med det storslåtte navnet "Small river Slabbing mill" . Thor er litt av en Reodor felgen-type og hadde for denne jobb laget en dreieskive av en overdel til en snøfreser, med en stor skrustikke fra en dreibenk til å feste emnene. Mekanismen virket godt og den største fordelen var at de større, tjukkere, emnene kunne sages på begge sider uten å snu emnet. Det er jo fordel sammenlignet med da man f.eks. sager med emnet liggende på sagbenken til en Wood mizer. Da må emnet snus og endevendes.
Ole har allerede lagt inn en filmsnutt fra saginga. Jeg legger inn noen bilder lenger ned. / Lars
Thor og Lars ved sagen
mandag 28. juni 2010
4. omfar. Hva i...??
torsdag 24. juni 2010
I orden og 3. omfar.
mandag 14. juni 2010
Naglehull i bord og band

onsdag 9. juni 2010
Sammenligning med Sørenga 7


fredag 4. juni 2010
Hva var naglene laget av?
Spikk i vei, Lars! Det skal jo produseres noen stykker.
tirsdag 1. juni 2010
Fra kiosk til BåtLab
.jpg)
.jpg)
.jpg)
BåtLab'ens lokale var opprinnelig tenkt som felles billettkiosk for Kon Tiki, Fram og Sjøfartsmuseet (nå Norsk Maritimt Museum). Felles billett for de tre maritime museene på Bygdøynes ble aldri noe av (men er fremdeles en god ide!) og i mange år har lokalet vært utleid som pølsebod/snackbar/grillbar. Prosjektet gikk derfor lenge under navnet Pølsebua. Med BåtLab'en får publikum et langt mer maritimt og levende møte med museet.
mandag 31. mai 2010
For rått i formen?
Åpning av BåtLab'en på Bygdøynesdagen 30/5-10
.jpg)
fredag 28. mai 2010
Sammenligninger

Konklusjoner: Sammenligningerne mellom band og snitt in situ viser at bandene har krummet seg tilbake etter at de er tatt løs fra bordene, hvor de satt fast med trenagler. Det viser altså at bandene ikke er fullstendig plastisk deformert etter nesten 400 år i bakken. Noe av deformasjonen har vært elastisk og går altså tilbake. Hvor mye av deformasjonen som er plastisk og hvor mye som er elastisk ? Vet ikke....men jeg temmelig sikker på at de ikke får tilbake sin opprinnelige fasong.
Sammenligningerne mellom band og snitt basert på fellinger i bord og kjøl viser, nokså overraskende, at botnen skal være flatere enn hva både bandene og målingene in situ indikerer. Her skjønner jeg ikke helt hva som skjer....titalls ton med masser i flere hundre år burde vel ha gjort båten flatere enn den var ? Muligens er informasjonen fra fellingene feiltolket fordi alt er såpass grovt utført -se bilde under "Refleksjoner" lengre ned.
Senking av kjøl
Kjølen er nå senket sånn at den buer svakt nedover på midten. Bordene har lagt seg en god del - ser ikke verst ut i forhold til bandene.
Samtale med Terje
Styrbordsiden har suttit fast i forstevnen, som har lagt seg sammen med bordene, mens babordsidens bord har spriket løse. Det er rimelig å anta at de oppfuktede bordene, under 10-talls tons belastning, ikke er upåvirket. Vi antar at bordene har blitt kantbøyet, hvilket påvirker fasongen i skroget da vi jobber med tolkningen i modellen. Videre diskuterer vi muligheten for at bordleggningsmateriale kan ha blitt krympet/strekket på lengden. Dette fordi vi ser forskjeller i hvordan bordene passer mot forstevn - babordsiden virker lengre enn styrbordsiden.
Kan SB og BB ha blitt påvirket med forskjellige krefter fordi SB har sittet fast i stevnen mens BB har vært løse ?
Prblemene med at båten ser ut til å ikke ha nok legg i forhold til bandene vil vi jobbe videre med ved å senke kjølen på midten. Reiset vil da "krumme" seg - båten blir kortere og botnen vil flate ut.
Samtale med Terje - SLUTT
Justeringer ?
Denne informasjonen vil jeg sammenligne med bandene slik som de ser ut i 3D-printen vi har til modellen og med noen snitt som er tatt ut før båten ble gravet ut. Jeg starter med snitt x060 og x064, som er oppmålt in situ.
Prøvningen av 3. omfaret bekrefter mistankene som oppstod ved 2. , at forstevnen må stå mere oppreist . Jeg prøver det og da skjer følgende : Da forstevnen blir justert slik at den står mere oppreist passer bordene på styrbordsiden bedre mot stevn. 2. bordgang på babord kan med litt makt presses til å passe innhogget ( virker nå litt lang etter at forstevnen er reist), men legger seg da i framskotten slik at SB og BB får foskjellige vinkler.
Må nok ta en prat med Terje.....
torsdag 27. mai 2010
Arkeologi i fremtiden
Å høvle .
Da vi er inne på saken må jeg fortydlige og si at fellingene til største del er utført med øks på denne båten.
Skjerper meg fra nå av.
2. omfar
Bord x101 - babord akter:
Nagelhullene passer meget godt mot x103 , stort sett bare å montere. Passer også godt mot akterstevn. En del sufelling hvilket indikerer at bordet ligger mer enn x103.
Bord x100 . babord midt:
En kort bordbit som ligger mellom 101 og 105. Har sagspor i sua mot neste , 3. , bord - dvs ingen brunfelling (felling i overkant av bordet for å tilpasse flaten mot neste bord - blir gjort da neste bord skal stå mer) Er "felld" på plass over hakket i skaringa på 1. omfar
Illustrerer med et bilde fra bord x97 som viser sufelling over skar på foregående bord .
Bord x105 - babord før:
Litt problemer med å få nålene å passe mot 102. De måtte vinkles litt begge veier (for+akter) for å få det til. Ligger greit mot framkanten på innhogget i stevnen, men ligger litt under - muligens er bordet ikke helt riktig dokumentert siden det er brukket i dette område. Går alternativt å tolke som at bordet har ligget riktig i underkanten på innhogget, men da ikke passer i framkant. Dette alternativ vil også indikere at forstevnen skal være mere oppreist.
Bord x084 - styrbord akter:
Passer godt mot x086 og mot stevn. En del sufelling, dvs skal trolig ligge mer enn x086. Måelene i overkant indikerer en del felling mot neste bord, men iflg dokumentasjonen ikke som et skråplan - mer som tynning av et helt område. Jeg velger likevel å lage et skråplan på modellen fordi alternativet ville blitt for vanskelig - og heller ikke gitt noe mer forståelse.
Bord x082 - stybord før:
Passer godt i hullene mot x085, men passer ikke bra mot forstevn. Det ser ut til at stevnen skulle vært mer oppreist (som også den alternative tolkningen av bord 105 indikerer) .
Refleksjoner
Litt om "dårlige" tilpassninger. Det er bemerkelsesverdig hvor lite arbeid som er lagt ned på å passe materialene til hverandre. Suer er grovt hugget med øks, skaringer i kjølbord er ikke tatt ut i "null", slik at utepåliggende bord ikke har ligget inntil kjølen. Båtbyggeren som bygget båten i slutten av 1500-tallet må ha hatt god tilgang , og stolt veldig, på et tetningsstoff slik at arbeid kunne spares på tilpasninger. Det handler nok om rasjonelle overveielser og ikke noe slurv, tenker jeg.
Modellen - kjølbord
Modellen - Reiset.

på modellen oppstår en glipe på ca 1 mm, som tilsvarer 5 mm i full skala. Teori: Stevnen som er festet mot kjølen kun i rot/grenutløperen har reist seg en tanke. Dette har nok ikke renessanse-folkene fått med seg fordi glipen som oppstått ikke har vært synlig fordi anleggsplanet har ligget skjult bak kjølbordene, som går helt til akterkant av stevnen. Ved dette tidpunkt har trolig nåværende kuile blitt montert, stående på kjølen - slik att kjølen ikke kan vippe tilbake til sin opprinnelige posisjon. Det har trolig suttit en lignende kile på samme sted tidligere fordi det bak kilen finnes flere ubrukte hull. Dette var litt vanskelig å forklare - gikk det å forstå ?
Nå....
onsdag 26. mai 2010
Hurra !
På mandagen skrev jeg et langt innlegg som forsvant da jeg skulle publisere. Så da ble det inget med løftet mitt om å begynne legge inn fra dagboken. Og igår var jeg opptatt med modellbygget på dagen og arbeid på skolen, hvor jentene mine går, på kvelden. Men imorgen - da....
(eller som han Jakob Sande sa : "Imorgen vil eg byrja et nytt og bedre liv - trur eg" )
I dag har jeg vært på sagbruk i Vestfold og jobbet med saging av materialene vi skal ha til båten. Vi har saget 4 st svære tømmerstokker som skal bli til bordleggning, tiljer, tofter og litt annet. Det er også blitt saget en del krokemner, som blir til innved f,eks bottenband, beter og stevner. Vi har brukt en Wood Mizer, som er en liggende båndsag. Den er veldig fleksibel og presis, men litt langsom.
Dessverre viste det seg at lastebilsjåføren som skulle frakte alle materialene fra Follo museum i Drøbak, hvor vi har fellet trærne, ikke har tatt med seg alt til Vestfold. Nå ligger masse krokemner igjen i Drøbak. Det var jo dumt at han ikke ga oss beskjed, slik at vi kunne fått ordnet transport på noen annen måte. Jaja, sånn går no dagan....
Legger ut bilder imorgen.
mandag 24. mai 2010
Besøk !
Nåfortiden er det mest en kuriosa og kun de ivrigste drar ut på vandringen, eller "die Waltz", som de kaller det.
De har et ganske særpreget antrekk, bare se her:
Fra venstre ser vi en båtbygger, en tømrer og en møbelsnekker