Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

lørdag 7. mai 2011

Vi kikker tilbake

I oppsummeringen - http://baatlaben.blogspot.com/2010/09/modellen-ferdig-oppsummering.html - skrev jeg litt om byggemetode for BC6. Vi ser på modellen at ved mange skaringer har ikke bordene samme bredde, hvilket får meg til å lure på om bordene er skytet til ( justering av bredden/overkanten ) etter de er kommet på båten, som det vanlige ved tradisjonsbåtbygging, eller før. Fordelen med å gjøre det før de monteres, er at det da også er mulig å gjøre brunfellingen ( fellingen på sua i overkanten av bordet ) før bordet monteres. Normalt er det ingen problemer å gjøre det på båten så lenge man bruker en høvel, men på denne båten er all felling utført med øks. Det vil si at man må sitte "oppned" ved siden av båten, i en meget uergonomisk stilling. Alternativet med å gjøre det før, samtidig som man gjør de øvrige operasjonene, er at arbeidet kan utføres i en akseptabel stilling.

Denne typen båtbygging, hvor veldig lite gjøres med bordene etter at de er montert på båten peker egentlig fremover i tid, da båter blir bygget på spantsjabloner. Nå har jeg funnet en tegning i en bok av Åke Rålamb, 1697, hvor en båt står oppstilt under bygging med noe jeg tolker som spantsjabloner. Dette er riktignok 100 år senere enn BC6, men jeg mener at det viser at det ikke er utenkelig at båten er bygget på sjabloner.

Her er to bilder som illustrerer hogging av brunfelling, dels på båten og dels ved siden av båten. Jeg er sikkert ikke så god som renessansemenneskene i å håndtere en øks, men jeg kan fortelle at det er en skikkelig "dritjobb" å brunfelle med øks, med bordet festet på båten.

3 kommentarer:

  1. Hvordan vet dere at fellingene er gjort med øks, og ikke et annet redskap som f.eks. bandekniv eller høvel? Jeg tror at de ville ha jobbet så lett som mulig også den gangen, med de verktøy som de hadde tilgjengelig. Det er også utrolig hva enkelte båtbyggere kan få til med øks. De har sikkert hatt en del triks på lager som man ikke finner i noen bok og kanskje heller ikke blant dagens tradisjonsbærere.

    SvarSlett
  2. Det er ingen tvil om at fellingene er laget med øks, det ser vi på sporene.

    I et tidligere innlegg finnes et bilde : http://baatlaben.blogspot.com/2010/05/modellen-noen-tanker.html .

    For øvrig er jeg inne på samme tanke som du - de ønsket å gjøre jobben så lett som mulig. Og med øks er det ikke særlig tungt eller vanskelig, hvis du da ikke trenger å krumme ryggen din for å hogge "oppned". De grove flatene er selvfølgelig ikke egnet til å holde vann ute, men det har de løst ved hjelp av tetningsstoff.

    På denne punkt skiller de seg vesentlig fra dagens tradisjonsbærere, som jeg tror ikke skulle drømme om å lage flater som skal være vanntette med øks, når du kunne brukt en høvel.

    SvarSlett
  3. Etter å ha sett på det bildet, så må jeg vel si meg enig i at det mest trolig er øksespor. Det ser nesten litt slurvete ut, merkelig nok. Kanskje var Bc6 i det hele tatt en billig og litt grov bruksbåt - middelalderens svar på en varebil?

    SvarSlett