Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

lørdag 13. august 2011

Akterspeil






Jeg har begynt å lage akterspeil. Under arbeidet har jeg tenkt på om det er riktig det vi gjør - å bygge speilet etter at vi har satt opp bordleggning, eller om vi skulle ha gjort motsatt. Det er ting som gjør at jeg heller mot at speilet er bygget før bordleggningen:


- Speilet som er funnet til Barcode 1 er bygget slik at bandene, som bordene sitter fast i, er tappet inn i stevnen. Hvilket viser at det satt der før bordene.

- Det er ikke en rett kant på den delen av bordene som stikker ut bak speilet, hvilket antyder at de er kappet en og en, dvs ved montering. Det kunne de gjøre fordi de visste eksakt hvor speilet var. Nå, når jag bygger speil etter bordleggning har jeg valgt å ha et lite overskudd på bordene, fordi jeg ikke var helt sikker på hvor speilet vill havne. Dette overskuddet må jeg kappe nå, når speilet er på plass og da vil det danne seg en rett kant bak speilet - dvs at alle bordene vil stikke ut like langt bak speilet.

- Det ville vært fint å ha et speil å henge opp bordene i under bordleggingen. Som det var nå, uten speil, ble bordene hengende ute i frie luften og måtte støttes opp for å holde seg på plass. Tungvint og med risiko for at ting skulle komme seg ut av riktig posisjon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar