Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

fredag 28. mai 2010

Justeringer ?

Ifølge bottenbandene, som nå er prøvet etter at 2. omfaret er på plass og 3. er prøvet, skal botnen ha mere legg. Det er imidlertid usikkert fordi bottenbandene høyst sannsynlig er flatet ut. Hvor meget skal jeg prøve å få begrep om gjennom å studere bordenes tverrsnitt ved et par utvalgte band. Jeg vil da ta ut bordbredder og fellinger ved det aktuelle snittet og pusle sammen informasjonen til et tverrsnitt av båten - rettere sagt - Jeg ber Tori gjøre det i datamaskinen . Hun har et program som heter Rhinocerus 4.0 hvor slikt går an å gjøre .
Denne informasjonen vil jeg sammenligne med bandene slik som de ser ut i 3D-printen vi har til modellen og med noen snitt som er tatt ut før båten ble gravet ut. Jeg starter med snitt x060 og x064, som er oppmålt in situ.
Bildet viser band x062, lagt på sin plass

Prøvningen av 3. omfaret bekrefter mistankene som oppstod ved 2. , at forstevnen må stå mere oppreist . Jeg prøver det og da skjer følgende : Da forstevnen blir justert slik at den står mere oppreist passer bordene på styrbordsiden bedre mot stevn. 2. bordgang på babord kan med litt makt presses til å passe innhogget ( virker nå litt lang etter at forstevnen er reist), men legger seg da i framskotten slik at SB og BB får foskjellige vinkler.

Må nok ta en prat med Terje.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar