Svenn Wold, Lars Stålegård og John Duglas nyter morgensolen utenfor BåtLab'en.

Dokumentasjon

fredag 28. mai 2010

Sammenligninger

Under innlegget om justeringer , 3 innlegg tilbake, forteller jeg om hvordan jeg skal sammenligne informasjon jeg har om et par snitt i båten for å se om det gir mer forståelse vedrørende utflating.

Jeg har tilgang til informasjon fra 3 kilder om 2 snitt i båten. Et er fra dokumentasjonen hvor bandene er dokumentert sånn som de fremstår etter demontering på funnplassen. Det andre er fra oppmåling i felt - in situ . Det tredje er tverrsnittene på bordene og kjølen - bredder og fellinger - som vi kan pusle sammen til et "riss" , altså at vi legger kjøl og bord inntil hverandre med de vinkler som fellingene indikerer.

Nå kommer bilder som viser resultatene

Papiret viser snitt x064 basert på fellinger i bord/kjøl , bandet er x064


Papiret viser snitt in situ ved x064, bandet er x064


Det mørke er bandet sånn det er dokumentert, det lyse er snitt basert på bredder/fellinger i bord/kjøl. x060 øverst, x064 nederst.


Papiret viser snitt in situ ved x060, bandet er x060.

Konklusjoner: Sammenligningerne mellom band og snitt in situ viser at bandene har krummet seg tilbake etter at de er tatt løs fra bordene, hvor de satt fast med trenagler. Det viser altså at bandene ikke er fullstendig plastisk deformert etter nesten 400 år i bakken. Noe av deformasjonen har vært elastisk og går altså tilbake. Hvor mye av deformasjonen som er plastisk og hvor mye som er elastisk ? Vet ikke....men jeg temmelig sikker på at de ikke får tilbake sin opprinnelige fasong.

Sammenligningerne mellom band og snitt basert på fellinger i bord og kjøl viser, nokså overraskende, at botnen skal være flatere enn hva både bandene og målingene in situ indikerer. Her skjønner jeg ikke helt hva som skjer....titalls ton med masser i flere hundre år burde vel ha gjort båten flatere enn den var ? Muligens er informasjonen fra fellingene feiltolket fordi alt er såpass grovt utført -se bilde under "Refleksjoner" lengre ned.

Innspill fra leserne mottas takknemlig.



4 kommentarer:

  1. Da jeg laget modellen til Sørenga 7 (ikke heeelt ferdig enda - men..)hadde jeg en annen opplevelse med bunnstokkene. Disse var helt klart presset sammen under trykket fra massene, slik at jeg måtte bøye de noe for å få de til å passe i pappskroget etter at hudbordene var satt sammen. Det jeg ikke har gjort enda på Sørenga 7, er å sammenligne med in situ snitt og digitalt snitt, slik vi har gjort nå med BC06. Jeg skal jammen gjøre det. Kan være interessant som sammenligning.

    SvarSlett
  2. Ja, gjør det. Det vil være interessant å sammenligne de begge prosjektene. Hva slags masser og hvor dypt under lå Sørenga 7 ?

    SvarSlett
  3. Spanande rekonstruksjonsprosjekt

    ein ide til dette med horrisontale hol gjennom botnbandet
    kan hola ha fungert som feste for taug, til surring av ting eller t.d. dyr , eller anna transporteringsarrangement?

    hjå oss i nordhordland har me døme på at også botnband i flatbotna ferger vart nytta som taugfeste for dyretransport (kyr) sjøtransport

    SvarSlett
  4. Hei Arne og velkommen til båtlabens cyberhjørne !

    Tror at din kommentar gjelder hullene jeg beskriver under rubrikken "Noen rare greier" , eller ?

    Hvis det er de hullene du mener så kan jeg si at det ikke handler om feste for tau eller lignende. Hullene er bare noen mm i diameter og starter på siden av bandet, men kommer ut i underkant - mot bordet.

    Ellers takk for innspillet - hyggelig at noen prøver å hjelpe.

    mvh
    Lars

    SvarSlett